W Słupskim Inkubatorze Technologicznym 25 września 2018r. odbyło się seminarium biznesowe pn. „Discover and expand your business in America!”. Przedsiębiorcy zainteresowani eksportem, inwestycjami, a także wsparciem w poszukiwaniu partnerów biznesowych na rynku Stanów Zjednoczonych Ameryki w jednym miejscu spotkali wielu ekspertów i praktyków.
Dużo firm zastanawia się czy warto zainteresować się rynkiem amerykańskim. Główne jego walory to przede wszystkim wielkość, ogromna siła nabywcza, zróżnicowanie geograficzne i różnorodne gusty konsumenckie. Stany Zjednoczone są także niekwestionowanym liderem innowacji. Jednocześnie rynek ten jest najbardziej wymagający, nasycony i z geograficznego punktu widzenia bardzo odległy. Jak go zdobyć? Jak się do tego odpowiednio przygotować i odnaleźć w tamtejszych uwarunkowaniach prawnych? Ne te i inne pytania odpowiedzi można było uzyskać podczas seminarium biznesowego „Discover and expand your business in America!”, które odbyło się 25 września w Słupskim Inkubatorze Technologicznym.
W ramach wydarzenia przedstawiony został szeroki wachlarz możliwości dla przedsiębiorców w zakresie ekspansji i nawiązania dwustronnych relacji biznesowych. Do udziału w spotkaniu zaproszono wiele podmiotów wspierających polskie firmy w USA, których przedstawiciele opowiedzieli o możliwościach biznesowych, zarówno pod kątem inwestycji, eksportu, jak i wsparcia w poszukiwaniu i kojarzeniu partnerów biznesowych. Rynek amerykański jest bardzo perspektywiczny, a jego atutem jest m.in. wysoka chłonność i stabilność regulacji prawnych. Jednakże, rządzące nim zasady wymagają od polskich przedsiębiorców bardzo dobrego przygotowania.
Wydarzenie zostało uroczyście otwarte przez Panią Sonnet Frisbie, Sekretarza ds. Handlu i Inwestycji z Sekcji Ekonomicznej Ambasady USA w Warszawie, która przybliżyła uczestnikom historię i bieżące polsko-amerykańskie relacje biznesowe. Pani Barbara Grabowska z Biura Radcy Handlowego mówiła o rządowym programie SelectUSA, który kierowany jest do firm rozważających rozpoczęcie inwestycji w Stanach Zjednoczonych. Nie jeden przedsiębiorca zastanawia się, który z 51 Stanów wybrać jako lokalizację swojej ekspansji. Uczestnicy spotkania mieli okazję zapoznać się z możliwościami biznesowymi jakie dostępne są w Stanie Pennsylvania, które zaprezentował Pan David Moock z Pennsylvania Investment Office Europe. Stan Pennylvania jest strategicznie doskonale zlokalizowany na wschodzie USA, między Nowym Jorkiem a Waszyngtonem.
Podczas spotkania Peter Święcicki z firmy prawniczej Squire Patton Boggs omowił najważniejsze aspekty prawne. O różnicach kulturowych mających wpływ na polsko-amerykańskie relacje biznesowe mówiła prof. nadzw. dr hab. Anita Frankowiak, Dyrektor i właściciel Instytutu Dyplomacji.
Przedstawiono też różne formy wsparcia finansowego dla ekspansji i działalności eksportowej w ramach krajowych i regionalnych inicjatyw. Pani Karolina Wawrzyniak z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przedstawiła m.in. działalność Zagranicznych Biur Handlowych, prowadzonych przez PAIH. Przedsiębiorcy mogą liczyć na szeroki zakres obsługi one-stop-shop - od analizy rynku i wiarygodności potencjalnego kontrahenta, przez opracowanie szytego na miarę modelu ekspansji aż po inicjowanie pierwszych rozmów biznesowych czy organizację stoisk targowych i misji biznesowych. W USA biura funkcjonują już w Waszyngtonie, Nowym Jorku, Los Angeles i San Francisco.
Z kolei Łukasz Narloch z Agencji Rozwoju Pomorza S.A. zaprezentował projekt "Pomorski Broker Eksportowy", współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Warto podkreślić, że w ramach tego projektu pomorskie firmy z sektora MŚP mogą starać się o dofinansowanie swoich działań proeksportowych, w tym udział w szkoleniach, zagranicznych targach i misjach gospodarczych. Oprócz wsparcia instytucjonalnego przedsiębiorcy dowiedzieli się także o instrumentach zwrotnych i możliwościach finansowania handlu w ramach oferty Banku Gospodarstwa Krajowego.
Porady prawne, organizacyjne czy wzmocnienie umiejętności w komunikacji to nie wszystko. Aby skutecznie zaistnieć na rynku amerykańskim trzeba odpowiednio przygotować strategię marketingową. Do partnerów seminarium dołączyła także Polsko-Amerykańska Izba Handlowa North-East, reprezentowana przez Panią Sabinę Klimek, Polsko-Amerykańska Rada Współpracy (US-Polish Trade Council), reprezentowana przez Pana Mariusza Tomakę oraz Pan Marcin Czaja ze słupskiej firmy Data Momentum, która ma swoją drugą siedzibę w USA. Przedstawiciele tych organizacji podzielili się swoimi doświadczeniami, które mogą być pomocne w wejściu na rynek amerykański.
Nie zabrakło też porad i otwartej dyskusji nt. praktycznych wskazówek wejścia na rynek USA z perspektywy ekspertów i przedsiębiorców. Najważniejsze z nich to, oprócz znajomości amerykańskiej odmiany języka angielskiego, przestrzeganie prawa, skrupulatne przygotowanie umów i odpowiednia, ukierunkowana na daną grupę docelową strategia marketingowa. W kwestiach komunikacji najlepiej wszystko „upraszczać”, nie komplikować i mówić wprost. Podsumowując panel dyskusyjny wszyscy paneliści jednogłośnie stwierdzili, że jak już dana firma dostosuje się do wymagań i realiów amerykańskiego rynku to na pewno odniesie sukces. Przedsiębiorcy muszą jednak pamiętać, żeby być „przygotowanym na ten sukces”, aby móc szybko zrealizować wielkie zamówienie.
Podczas seminarium dodatkowym akcentem polsko-amerykańskich relacji jakie mają miejsce w Słupsku było stoisko Biblioteki Miejskiej w ramach projektu "Ameryka w Twojej bibliotece" i ekspozycja stanowiska do digitalizacji Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej. Uczestnicy mieli okazję spróbować również potraw kuchni amerykańskiej.
Wydarzenie zorganizowane było przez Spółki Samorządu Województwa Pomorskiego: Pomorską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. ze Słupska we współpracy z Agencją Rozwoju Pomorza S.A. z Gdańska – liderem projektu „Pomorski Broker Eksportowy”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. oraz Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiego. Partnerami seminarium byli również: Ambasada USA w Warszawie, Europejskie Przedstawicielstwo Pennsylvania Investment Office, Stowarzyszenie Alumni U.S. State Department Exchange Programs, Bank Gospodarstwa Krajowego, Instytut Dyplomacji, Miejska Biblioteka Publiczna w Słupsku, Polsko-Amerykańska Izba Handlowa North-East, Polsko-Amerykańska Rada Współpracy, Squire Patton Boggs oraz Słupska Izba Przemysłowo-Handlowa. Przedsiębiorcy, którzy podzieli się swoimi doświadczeniami reprezentowali firmy: Data Momentum, OptiNav i Worthington Industries.
Program seminarium: do pobrania tutaj
Prezentacje ze spotkania (w kolejności wystąpień):
Organizatorzy
|
||||||
Patronat honorowy |
||||||
|
||||||
Partnerzy |
||||||